« Home | Her Majesty's Willing Torturers. » | Scum-watch: "Soft Labour" is here again. » | Press Complaints Commission: still weak even when ... » | Death to the quangocracy! » | Weekend links. » | Dispatches from the sandpit. » | Toothless, useless, the Press Complaints Commissio... » | Basic inhumanity. » | Legislation which doesn't amount to a hill of bean... » | Girls (Scream) Alone. » 

Thursday, July 09, 2009 

The dark arts come back to haunt Andy Coulson.

In a way, it's surprising that the "phone hacking" story has only gone nuclear now. The only real new information Nick Davies provided yesterday was that the News of the World had to pay out to three different people after their messages were intercepted, about which News International must be absolutely seething; that potentially "thousands" of celebrities and politicians had their voicemail illegally accessed; and that, perhaps in good faith, News International executives misled a parliamentary select committee, not to mention also the Press Complaints Commission and the public.

While most are only following this story back to when Clive Goodman was found, with the help of the private investigator Glenn Mulcaire, to have intercepted the messages of Prince William, as well as other flunkies in the royal household, it in fact goes further back to the arrest of Stephen Whittamore, a private detective who was used by almost every national tabloid, as well as a few broadsheets, to gain information not just from cracking into mobile phones but also from national databases which he had more than a knack of blagging into. Whittamore, for reasons known only to himself, kept a complete database of every request from every newspaper and from every journalist, a database which was then seized by the Information Commissioner, Richard Thomas, and released back in December 2006, albeit sans the details concerning the journalists themselves. The News of the World wasn't even top of the list, although there were still 19 journalists making 182 separate transactions. Top was the Daily Mail, clearly Whittamore's top clients, with a staggering 58 separate hacks or employees making a total of 952 requests for information. The ICO's reports, What Price Privacy? and What Price Privacy Now? (both PDFs) went into further details on the extent of blagging.

The most comprehensive account of Whittamore's arrest and subsequent trial was in... Flat Earth News by none other than Nick Davies. Davies dedicates an entire chapter in the book to what became known in various newspaper offices as "the dark arts". Some, it must be stated, have used "the dark arts" quite legitimately in stories which were clearly in the public interest, especially during the 90s. Equally clearly however it soon got completely out of control, and the laziest of journalists turned to these "private investigators" as their first port of call, even just to gain home addresses which were otherwise freely available. The key difference between Whittamore and Goodman and Mulcaire is that they were prosecuted under different legislation. Whittamore was tried under the Data Protection Act, having breached and blagged his way into numerous national databases, including the police's, which was his undoing, while Goodman and Mulcaire, having only been identified as gaining access to mobile phone voicemail boxes, were tried under the Regulation of Investigatory Powers Act. The then Information Commissioner, Richard Thomas, had wanted the law tightened so that journalists caught using private detectives to access national databases would face a potential jail sentence; this was fought off through lobbying by Associated Newspapers, News International and the Telegraph group, which remarkably today said nothing about the Guardian's new revelations, although tomorrow it does have a follow up.

It is then ridiculous that this is the Graun out to get Andy Coulson in some sort of pact with Labour, as some Tory bloggers have claimed, especially considering just how critical the paper has been recently of Gordon Brown. Rather, this is simply good old-fashioned journalism by Nick Davies, following his investigation up to the bitter end, and having found an uncannily good source that told him about the payouts to Gordon Taylor and others. It's also remarkable that News International has not denied a single thing about the Guardian story, instead simply stating that they are bound by the confidentiality of the settling of the cases.

What does stink however, and is even more remarkable has been the Metropolitan police's amazingly fast review of the evidence, which established in double quick time that there was no need for a reinvestigation, and that John Prescott's phone, as alleged by the Graun, had not been one of those hacked into. Before passing judgement and looking into potential conspiracy theories, we should note that we're still uncertain just how far the Met's investigation into the hacking and blagging which was going on in Wapping went. Nick Davies on Newsnight made his own thinking clear on John Yates' statement, suggesting that they had narrowed it down specifically to that which Clive Goodman was involved in, or at least had so that they wouldn't have to look again. Instead, as the papers revealed during Gordon Taylor's civil action suggested, the police appear to have conducted a thorough investigation into what had been going on as a whole, and this uncovered the at least hundreds of examples, if not thousands as the Guardian has said, of phones being hacked into.

Whatever the case, that Yates has reviewed the case so quickly, not even taking a whole day to delve into what could well have hundreds if not thousands pages of evidence, suggests that the police were minded from the outset only to go after the hacking of the royals. That, it seems, was crossing an invisible line. It's worth remembering that the Metropolitan police and indeed the police as a whole have had remarkably good relations, not just with the News of the World, but also with the News International stable as a whole. There was Rebekah Wade back in 2003 inadvertently spilling the beans that her papers had previously paid the police for information, not to mention the times when the Met was more than willing to believe the line that was spun at them by Mahzer Mahmood, both in the Victoria Beckham kidnap plot that never was, and in the "red mercury" plot that equally never existed. Then there was the Forest Gate terror raid, where the News of the World was first provided with mugshots of the brothers involved and of an account which claimed one of them had in fact shot the other, rather than the police shooting one of them, which was completely untrue. Later the paper was leaked claims that a search of a computer from the home and of a mobile phone revealed child pornography, although no prosecution was forthcoming. It would be no surprise whatsoever if the Met simply decided that it was in no one's interests, and certainly not theirs, that anyone other than Goodman and his partner in crime should be the ones to cop the blame. Whether the Crown Prosecution Service will feel the same way remains to be seen, and their announcement that they would be reviewing the evidence might yet reveal them as being more willing to take on the might of News International.

To treat Andy Coulson with some fairness which he perhaps doesn't deserve, it's unfortunate that this entire mess has been raked over now. It was utterly laughable from the very beginning that he didn't know what was going on right under his nose; the simple fact that Mulcaire was being paid such vast sums of money for his work, over £100,000 a year, far in advance of what the hacks themselves would have been earning, and this in an organisation in which the ultimate authority is notoriously parsimonious about how his money is spent, makes a nonsense of the idea that he didn't know what he was doing. What should have happened back in January 2007 was a complete audit of the press by its regulatory body, a thorough investigation in which it demanded to know just how widespread such practices were, and from which specific guidelines, if not legislation, would be drawn up to stop the casual breaking of the law in search of such petty and not in the public interest information. Instead it almost seems as if there was an agreement between the PCC and the News International that as long as Andy Coulson also went, it would say nothing and everything could return to normal, as Roy Greenslade insinuates might well have happened. This was just a one-off, even if the Steve Whittamore raid proved comprehensively that it wasn't.

Indeed, if we were being fair this wouldn't be about the News of the World, Murdoch or Coulson at all. This would about a press that is getting ever more desperate as its condition weakens. Perhaps the excesses which it once resorted to, especially during the 80s, are not quite being plumbed, although the Alfie Patten case, the Sunday Express's Dunblane story and now this all certainly come close. The one thing that is now needed is confirmation that these practices, except in cases of the utmost public interest, have ceased. The PCC has shown itself to be woefully inadequate to confirm just that. Self-regulation, at least in its current toothless form, has failed. If Coulson wants to save his job, he perhaps ought to be telling his boss that those hated privacy laws might now be needed after all.

Labels: , , , , , , , , , , , ,

Share |

Thanks for putting all this together. Most people just want the disjointed pieces, it seems.

In the past such stories haven't made much of a splash, but I have a feeling that, this time, it will be huge.

Justice Eady will have to cancel his holiday...

Post a Comment

Links to this post

Create a Link

About

  • This is septicisle
profile

Links

    blogspot stats
    Subscribe

     Subscribe in a reader

Archives

Powered by Blogger
and Blogger Templates